הבורסה לניירות ערך, תל אביב- יפו.
אדריכלות: ערי גושן אדריכלים, פרופ' ערי גושן, אדריכלות אחראית: לאורה הוינו | מנהל פרוייקט: דגש ניהול מערכות בניה בע"מ | יועץ אלומיניום: לנדמן אלומיניום בע"מ | קבלן אלומיניום: אלום עשת
אודות – בתחילת שנות התשעים של המאה העשרים עבר מהפך על הבורסה לניירות ערך. אולמות המסחר שהתאפיינו בפעילות תזזיתית ורועשת של סוחרי המניות בבורסה, הפכו לסביבה שקטה, אלקטרונית וכמעט בלתי נראית. כיום המסחר מתבצע על ידי מחשבים, באופן וירטואלי ושקט.
מעטפת – עיצוב המבנה החדש הצליח להמחיש היטב את סביבת העבודה הטכנולוגית החדשה. מעטפת המבנה מאופיינת בעיצוב סולידי, אפרורי, הומוגני, סטטי ושקט. בניגוד למעטפת, העיצוב הפנימי, צבעוני תזזיתי דינמי ומודרני, בבחינת "אל תסתכל בקנקן, אלה במה שיש בו". המבנה מעוצב כתיבה מלבנית. המשרדים צמודים אל מעטפת המבנה, וערוכים סביב חלל מרכזי פנימי – "אטריום" – המתנשא מלוא גובה הבניין. האטריום מהווה "טוטם" אורבני עכשווי, עטוף בלוחות זכוכית המחפים אותו מכל החזיתות, ובמסכי מידע מקוונים המתעדכנים ללא הפסקה, לפי עליית או ירידת ערך המניות. אורקיע (Skylight) מקרה חלל זה, ושוטף אותו לכל גובהו באור טבעי.
במעטפת המבנה הוקם קיר מסך כפול מאוורר Facade Ventilated Double Skin: קרום פנימי הדומה במבנה שלו לקיר מסך רגיל, וקרום חיצוני מאוור של 10,000 רפפות זכוכית בעלות הדפס קראמי.
קיר מסך כפול מאוורר – קיר המסך הכפול והמאוורר, כשמו, הוא בעל שני קרומים. קרום פנימי הדומה בפרטי המבנה, ההרכבה והזיגוג שלו לקיר מסך רגיל. קרום חיצון מאוורר, שכל ייעודו להצליל על הקרום הפנימי מפני קרינה ישירה של שמש. ההצללה יכולה להיעשות באמצעות פרופילים או רפפות של זכוכית. על פי רוב הקרום החיצון מורחק חוצה כ- 90÷70 ס"מ מן הקרום הפנימי, בין שני הקרומים, ובכל קומה וקומה, משתרע אופקית משטח אופקי של סבכת דריכה, או של רצפת בטון. שלושה ייעודים למשטה זה: הראשון – המשטח משמש תשתית מבנית לחיבור הקרום החיצון. השני – המשטח משמש את עובדי התחזוקה לניקוי ותיקון קיר המסך, ככל שהדבר יידרש. לעיתים, משטח זה מיועד לשמש גם כנתיב לחילוץ מן המבנה. במקרה זה נדרש לוודא כי רוחב המעבר החופשי דרכו יהיה לכל הפחות 0.80 מ'. השלישי – יוצא בעל כורחו, בעיקר בחזית הדרומית. שכן, בחזית זו משטח זה מהווה רכיב נוסף, המסייע בהצללת הקרום הפנימי.
המשאבים הנדרשים לשם חימום – מחקרים בעולם מלמדים כי קיר המסך הכפול והמאוורר חוסך כ- 25% במשאבי האקלום של המבנה. קיר המסך הכפול והמאוורר, הוא לפיכך, אחד מן האמצעים האקלימיים האפקטיביים ביותר.
הקרום החיצון בקיר המסך הכפול והמאוורר – מוצלל לרוב באמצעות שלבים אופקיים המקבילים זה מעל זה. השלבים יכולים להיות של אלומיניום ("סאפ" רעננה, מגדל מאייר, מגדלי הכנרית ומגדל הרברט סמואל בתל אביב), טרקוטה (מוזיאון ישראל בירושלים), או של תיבות פרודמה (בית ספר אפי ארזי במרכז הבינתחומי בהרצליה). המכנה המשותף לכל המבנים האלה, היה שימוש בשלבים של פרופילים אטומים המצמצמים את כמות האור בתוך המבנה מחד, ומגבילים את הראות דרכם חוצה מאידך. אולם, כפי שגם נעשה במבנה זה, השלבים יכולים להיות של רפפות זכוכית המגבירות את עוצמת התאורה בתוך המבנה מחד ומאפשרות ראות מלאה חוצה מאידך.
כל אחת מרפפות הזכוכית משתרעת אופקית בין שני עמודים מבניים התומכים בה. העמודים המבניים מנתקים את רפפות הזכוכית זו מזו. הרפפות עשויות שמשת רבדים (PVB) 6.6.4 מ"מ, הלוח העליון ברפפה הוא של זכוכית נטולת ברזל (Low Iron) ומחוסמת. הלוח התחתון הוא של זכוכית שקופה רגילה ומחוזקת בחום (HS). החיסום נדרש בלוח העליון בשל הצביעה הקראמית. הלוח התחתון לא חוסם, כדי לצמצם את ההסתברות לכשל ספונטאני, כתוצאה מזיהום של ניקל סולפיד (Nikel Sulfide) בשמשה.
מטעמים אופטיים, וכדי למנוע בוהק וסינוור בתוך המבנה, יושם בפן #2 של רפפת הזכוכית הדפס קראמי של נקודות אפורות שקוטרן 1.0 מ"מ. צפיפות ההדפס בהיקף המבנה איננה אחידה. לחזיתות החשופות לקרינת שמש ישירה יועד הדפס קראמי בצפיפות של כ- 70%, ולחזיתות שאינן חשופות לקרינה ישירה יועד הדפס קראמי בצפיפות של כ- 35%. רפפות הזכוכית בקרום החיצון משתרעות, זו מעל זו, בזווית קבועה ואחידה של 45°.