קטגוריות באתר
אודות לנדמן אלומיניום בע״מ

משרד לנדמן מספק שירותי ייעוץ מקצועיים לגופים יזמיים בכל הקשור לעבודות זכוכית, מלבני אלומיניום עץ, פלדה, UPVC ,וכו'.

שמרו על קשר – חומר למחשבה

לקבל ניוזלטר המכיל תכנים מעודכנים בתחום מעטפת הבניין  מלאו את פרטיכם

מאמרים אחרונים

פיתוח מכלול קיר מסך WW

מגדלי YOO, תל אביב- יפו. 

יזם:  הוד מגדלי על (1993) | אדריכלות: יסקי מור סיון אדריכלים ומתכנני ערים, צוות תכנון: אברהם יסקי, יוסי סיון, רחל פללר, דפנה ארז | יועץ אלומיניום:  לנדמן אלומיניום בע"מ | קבלן אלומיניום:  אלום עשת

אודות – פרויקט "YOO", על שני מגדליו, הוא חלוץ מגדלי דירות היוקרה של פארק צמרת. שני המגדלים משיקים בעורקי תחבורה ראשיים: ממזרח – נתיבי איילון ומסילות הרכבת, ממערב – דרך נמיר, ומצפון – דרך ההלכה (שדרות פנקס). הקמת מבני מגורים בסמוך לעורקי תחבורה, איננו דבר מובן מאליו, קל וחומר בשביל צמד מגדלים של דירות יוקרה.

מעטפת שני המגדלים היא בעלת עיצוב גיאומטרי של גליל. שני המגדלים הם בעלי עיצוב סימטרי לכאורה, הנטול חזית קדמית או אחורית. בכל אחת מן הקומות של שני המגדלים, משתרעות בצד חוץ, קורות בטון המחופות בשיש בהיר. קורות רבות קטועות ואינן משתרעות ברציפות בכל מעטפת הקומה. הקיטוע האקראי לכאורה, מעניק למעטפת המגדלים מופע של זרימה ותנועה מתמדת – מופע דינמי ההולם את הדימוי התוסס של תל אביב כ"עיר ללא הפסקה". עמודי בטון עגולים מתנשאים ברציפות במעטפת המגדלים, מתמזגים בה, ותורמים לגמישות התכנון הפנימי של הדירות.

צילום: אלעד שריג

קיר מסך WW)  Window Wall)

קיר המסך של מגדלי "YOO" נדרש להתמודד עם ששה אתגרים לא קלים, וכמפורט להלן:

1. מרווח של 13 ס"מ בלבד, בין הפן הפנימי של קורות הבטון, לבין הפן החיצון של קצה רצפת הבטון.

2. קיר המסך שהפן הפנימי בו, נטול מופע של זקופות עמוקות כמקובל.

3. הצנעת אגפי החלונות והדלתות הנפתחים פנימה, מעיני הצופה בצד חוץ.

4. תחזוקה – אפשרות לזגג את מילואות הראות של קיר המסך הן מצד חוץ והן מצד פנים.

5. אקוסטיקה – ריסון מטרדי רעש התחבורה בשיעור של כ-  35dB.

6. גימור הפן הפנימי של הפרופילים בצבע לבן, וגימור הפן החיצון שלהם בצבע אפרפר.

ששת אתגרים אלה, חייבו לפתח לפרויקט, מכלול חדש של קיר מסך ייחודי, שלא היה כדוגמתו קודם לכן. מכלול זה, קיבל לימים את הכינוי WW) Window Wall) – מכלול בעל חזות פנימית של חלון (Window), שעה שבפועל מדובר בקיר מסך (Wall) לכל דבר ועניין. חברת "Schuco" הייתה הראשונה לייצר את המכלול החדש. בעקבותיה קיר זה יוצר גם על ידי חברת "קליל" וגם על ידי חברת "Hueck".

פיתוח המכלול החדש התבסס על הידע שנצבר בפרויקט "דילר", שבו שובצו רצועות אופקיות של אלומיניום וזכוכית, ובהן אגפים קבועים ונפתחים. בפרויקט "דילר" האגפים הנפתחים נחשפו בתוך החדר בצד פנים, ואילו האגפים הקבועים נחשפו אך ורק מצד חוץ. זיגוג האגפים הנפתחים, אם וכאשר הדבר נדרש, נעשה מתוך הבניין בצד פנים. לעומת זאת, זיגוג האגפים הקבועים, אם וכאשר הדבר נדרש, בוצע מצד חוץ בלבד.

המכלול החדש התמודד עם ששת האתגרים:

1. בשל המגבלות הגיאומטריות של מגדלי "YOO", יועד למעטפת המבנה סריג ייעודי חדש. עומק הסריג הותאם למרווח שבין קורות הבטון לבין רצפת הבטון. מאחר שלפי התכנון, מרווח זה עמד על כ- 13 ס"מ, הוגבל עומק הסריג החדש לעשרה ס"מ בלבד. הסריג החדש, בעל העומק המוגבל, חלש סטטית מפרופילי קירות מסך רגילים שעומקם כ-  20.25 ס"מ. כדי להקשיח את הסריג החדש ולהתאים אותו סטטית לייעודו, עובה עובי הדופן של פרופילי הזקופות. עיבוי עובי הדופן של פרופילי הזקופות, התבסס על העקרון ההנדסי של "משפט שטיינר", שעליו ניתן לקרוא בהרחבה בפרויקט "טרמינל 3".

2. הסריג החדש, וכפועל יוצא של העומק המוגבל לעיל, קיבל בפן הפנימי שלו, עיצוב הדומה בחזותו לחלון ואגפים קבועים המשיקים בו.

3. במגדלי "Yoo" כל אגפי החלונות והדלתות נפתחים פנימה. גיאומטרית, אגפים נפתחים פנימה המשיקים בקיר מסך "רגיל", מגדילים, מקומית, את רוחבו מכ- 50 מ"מ לכ- 120 מ"מ. 

כאמור, במגדלי "YOO" נדרש היה לטשטש את העיבוי המקומי שאותו יוצרים מלבני האגפים הנפתחים, והמוכר בכינוי "שוקולדות". הסריג החדש הוא בעל רוחב הומוגני אחיד של 100 מ"מ. אמת, רוחב הסריג החדש כפול פי שניים מרוחב של סריג רגיל. בפועל רוחב כפול זה, עדיין צר ב-  20% מרוחב של אגף נפתח פניה השיק בקיר מסך. בנוסף, הרוחב הכפול של הסריג החדש סייע להקשיח את הזקופות סטטית, וכמפורט לעיל בסעיף 1. הסריג החדש הצליח להשיג מופע הומוגני אחיד בצד חוץ. לא ניכר כל הבדל בין אגף קבוע של מילואת ראות לבין אגף קבוע במצלול. לא ניכר כל הבדל בין אגף קבוע לבין אגף נפתח.

1. קיר מסך "רגיל" מזגגים מצד חוץ בלבד. בסריג החדש, כל האגפים הקבועים, הותאמו הן לזיגוג מצד חוץ והן לזיגוג מצד פנים. שדרוג זה מצמצם את העלות של החלפת שמשה אם התרחש בה כשל, שבגינו אין היא יכולה למלא עוד את ייעודה.

2. במכלולי אלומיניום וזכוכית, התורפה האקוסטית מתמקדת על פי רב בפרופילים. הסריג החדש כפול ברוחבו מסריג קיר מסך רגיל, ולכן היה ספק אם הוא יתאים אקוסטית לייעודו. בפועל, עיבוי עובי הדופן של פרופילי הסריג, וכמפורט לעיל בסעיף 1, סייע גם בפן האקוסטי. המכלול החדש השיג את ההנחתה האקוסטית הנדרשת – ריסון מטרדי רעש התחבורה בשיעור של כ-  35dB.

3. לפן החיצון של קיר המסך ייעדו האדריכלים גימור של צבע בגון אפרפר (Grey). הפן החיצון חשוף לשמש ולפגעי מזג האוויר, ולכן יועד לו צבע PVD2, בעל קיים של שנים רבות. לעומת זאת לפן הפנימי שלו, ייעדו האדריכלים צבע ניטרלי בעל גוון לבנבן (White). הפן הפנימי איננו חשוף לשמש ישירה ואף לא לפגעי מזג האוויר ולכן די היה בצבע רגיל. כדי להתמודד עם נתק תרמי. פרופיל פלסטי של פוליעמיד מחבר בין הפרופיל החיצון לבין הפרופיל הפנימי. הפרופיל הפלסטי מושחל בפרופילי האלומיניום, בתוך תעלות ייעודיות. בתום ההשחלה וכדי לקשור את שלושת הפרופילים יחדיו לגוף קשיח אחד, מהדקים מכנית את התעלות הייעודיות כלפי הפרופיל הפלסטי. 

צילום: אלעד שריג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם...

מעקה זיזי (Console) שכולו זכוכית

מעקה זיזי שכולו זכוכית נטול כל רכיב מבני בין מפלס כַּן המעקה לבין מפלס מסעד המעקה, זולת שמשת המעקה. שמשת המעקה חדורה בבסיסה כ- 75 מ"מ, בתוך כַּן המעקה ורתומה בתוכו. הריתום יכול להיעשות בשיטה "יבשה" או "רטובה". בשיטה היבשה, כַּן המעקה הוא של פרופיל אלומיניום מותאם. הריתום נעשה באמצעות שגמים מחודדים המוחדרים בתוך הכַּן אחת לכ- 100 מ"מ ומהדקים את השמשה במקומה. 

המשך קריאה »

תכנון בהיבט הסטטי

רכיבים שכולם זכוכית

קיר מסך

קיימות

סליידר עמוד הבית

מעקים ומסעדים

מעטפת פרמטרית

חיפוי

זכוכית וזיגוג

הרכבה של אלומיניום וזכוכית

המעטפת האדריכלית

דלתות ומבואות כניסה

גימור אלומיניום

בדיקות ובקרה

אלומיניום, שיחול ופיתוח מכלולים

אורקיע (Skylight) וקיר אור

דילוג לתוכן