קטגוריות באתר
אודות לנדמן אלומיניום בע״מ

משרד לנדמן מספק שירותי ייעוץ מקצועיים לגופים יזמיים בכל הקשור לעבודות זכוכית, מלבני אלומיניום עץ, פלדה, UPVC ,וכו'.

שמרו על קשר – חומר למחשבה

לקבל ניוזלטר המכיל תכנים מעודכנים בתחום מעטפת הבניין  מלאו את פרטיכם

מאמרים אחרונים

מגדל האופרה – מעטפת של חיפוי אלומיניום

יזם: מגדל האופרה | אדריכלות: יסקי, מור, סיון אדריכלים;  בשיתוף עם ארכ. משה ורד;  יוסי סיון, שם-טוב צרויה, משה ורד | מנהל פרוייקט:  דוד רז נהול תאום ופיקוח בע"מ | קבלן אלומיניום: ענק תעשיות מתכת וחיפוי מבנים בע"מ

צילום: עמרי אמסלם צילום אדריכלות

מגדל האופרה הוקם בראשית שנת ה-90 על חורבותיו של קולנוע קסם.  המבנה ההיסטורי שימש בהמשך כמשכן הכנסת הראשונה, ובאחריות ימיו פעלה בו האופרה הישראלית. 23 קומות המגדל מתנשאות לגובה של 82 מ'.  במקור תוכנן המגדל על ידי אברהם יסקי (ז"ל) ויוסי סיוון. בהתאם לתקופה, הבניין תוכנן בסגנון זרם האדריכלות הפוסט מודרני. שלוש הקומות הראשונות שימשו למסחר ובהן פעלו חמישה אולמות קולנוע. בקומת הרחוב פעלה חנות המוזיקה הגדולה בישראל, שהייתה לחנות הדגל של רשת "טאואר רקורדס".

השטח המסחרי עוצב בצורת קשתות מחודדות, במטרה להדהד את העיצוב הייחודי של קולנוע קסם.  מעל לקומות המסחר משתרעות 17 קומות מגורים המסודרות כטרסות, בשטח קטן ופוחת, בעיצוב גיאומטרי של האות "ר".

צילום: עמרי אמסלם צילום אדריכלות

בפן המסחרי, קומות המסחר שפעלו במבנה נכשלו.  במשך השנים, ולמעט מספר חנויות בודדות, הקומות המסחריות ננטשו ונותרו ללא כל שימוש.  לאחרונה, השטח המסחרי עבר הסבה, וכיום הוא משמש כבית מלון.

חומרי הגמר שנבחרו למעטפת המבנה היו חדשניים מאוד באותה תקופה:

לקירות המבנה, נבחר חיפוי קשיח לא היה שכיח אותה עת:  חיפוי יבש של גרניט בשילוב עם חיפוי רטוב של פסיפס.  מלבני האלומיניום במעטפת קומות המגורים היו נטולי תריסי גלילה.  המלבנים זוגגו בשמשה בידודית מרסנת קרינה, בעלת הצללה מובנית של תריס ונציאני.

גון החיפוי של קירות המבנה, המבנה גרר ויכוחים רבים בתוך צוות התכנון.  אברהם יסקי העדיף את הגון הורוד, בהשפעת עיצוב המבנים שהוקמו אותה עת לקראת האולימפיאדה שהתקיימה בלוס אנג'לס, ואילו יוסי סיוון העדיף את הצבע הכחול.  לבסוף, ובהתערבות היזם, אלפרד אקירוב, נבחר הצבע הוורוד, הבולט למרחוק.

כך נוצר מראה יוצא דופן שמעניק לרחוב אלנבי האפרורי סיום דרמטי, ואילו הדיירים זכו לתצפית מוצללת ומרהיבה לעבר הים.  

צילום: עמרי אמסלם צילום אדריכלות
צילום: מוטי לנדמן

 

עם השנים, הסביבה הקורוזובית הימית תקפה את החיפוי הקשיח. לוחות השיש נחלשו, אחדים מהם קרסו.  בשל אילוצי בטיחות נדרש לחפות את כל המבנה מבראשית.  ברוח הזמן, נבחר למעטפת המבנה חיפוי בר-קיימא של אלומיניום.  ההחלטה על החלפת מעטפת האבן במעטפת אלומיניום עוררה את הויכוח ההיסטורי מחדש.  הפעם, ולפי רוח התקופה, וסמיכות המבנה אל הים, נבחר למעטפת המגדל גוונים של לבן וכחול.

מופע האלומיניום הקליל מנוגד למופע החזותי הכבד של האבן.  גם היתרונות האחרים של חיפוי האלומיניום באו לידי ביטוי, ובכלל זה האפשרות להגדיל את מימדי האריחים.  את אריחי האבן הקטנים, החליפו אריחי אלומיניום המתנשאים לכל גובה הקומה.

בתכנון המקורי של מגדל האופרה, וגם בתכנון שדרוג המעטפת, משרד יסקי מור נשאר נאמן למשנתו כיבוד העבר, תוך שילוב רוח התקופה.  יעיד על כך המגדל, שגם בחלוף השנים, הוא עדיין נותר רלוונטי.

תודות לאדריכל יוסי סיון בסיוע בהכנת המאמר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם...

מעקה זיזי (Console) שכולו זכוכית

מעקה זיזי שכולו זכוכית נטול כל רכיב מבני בין מפלס כַּן המעקה לבין מפלס מסעד המעקה, זולת שמשת המעקה. שמשת המעקה חדורה בבסיסה כ- 75 מ"מ, בתוך כַּן המעקה ורתומה בתוכו. הריתום יכול להיעשות בשיטה "יבשה" או "רטובה". בשיטה היבשה, כַּן המעקה הוא של פרופיל אלומיניום מותאם. הריתום נעשה באמצעות שגמים מחודדים המוחדרים בתוך הכַּן אחת לכ- 100 מ"מ ומהדקים את השמשה במקומה. 

המשך קריאה »

תכנון בהיבט הסטטי

רכיבים שכולם זכוכית

קיר מסך

קיימות

סליידר עמוד הבית

מעקים ומסעדים

מעטפת פרמטרית

חיפוי

זכוכית וזיגוג

הרכבה של אלומיניום וזכוכית

המעטפת האדריכלית

דלתות ומבואות כניסה

גימור אלומיניום

בדיקות ובקרה

אלומיניום, שיחול ופיתוח מכלולים

אורקיע (Skylight) וקיר אור

דילוג לתוכן