קטגוריות באתר
אודות לנדמן אלומיניום בע״מ

משרד לנדמן מספק שירותי ייעוץ מקצועיים לגופים יזמיים בכל הקשור לעבודות זכוכית, מלבני אלומיניום עץ, פלדה, UPVC ,וכו'.

שמרו על קשר – חומר למחשבה

לקבל ניוזלטר המכיל תכנים מעודכנים בתחום מעטפת הבניין  מלאו את פרטיכם

מאמרים אחרונים

מעקה זיזי (Console) שכולו זכוכית

מעקה של אלומיניום וזכוכית  

בשנים האחרונות, מעקה של אלומיניום וזכוכית הוא המעקה השכיח ביותר למרפסות מגורים. לרוב המעקה מוצב ישירות על מסד בטון הבנוי בהיקף המרפסת. מישור לוחות הזכוכית מורחק 45 מ"מ או פחות ממישור המסד, וכנדרש בשביל למנוע שם מדרך רגל.

מסעד המעקה מוגבה כדי 1.05 מ' או יותר מעל מפלס המרפסת, וכנדרש בת"י 1142 למעקים ומסעדים. מליא המעקה מזוגג בשמשת רבדים שקופה. המליא קטוע בפינות המרפסת, לצד זקפי המעקה, ובהתאם לממדי שמשת הרבדים. מקובל לפשק שתי מילואות במעקה כ-  20 מ"מ זו מזו, פישוק של 20 מ"מ רחב דיו והוא לא יזמין שריקות של רוח. פישוק של 20 מ"מ הוא צר דיו, והוא איננו מאפשר מדרך רגל מאידך.

בשונה ממעקה זיזי שכולו זכוכית, במעקה של אלומיניום וזכוכית, מליא המעקה יהיה חבוק לכל ארכו בשתי פאותיו האופקיות. בפאה העליונה בפרופיל המסעד ובפאה התחתונה בפרופיל חביקה בעל חתך גיאומטרי של האות "ח". חפיה של 12 מ"מ או יותר, תהיה בין המליא לבין צמד פרופילי החביקה, וכנדרש בת"י 1099 חלק 2 לתכן הזיגוג. מליא המעקה מרופד באטמים משני עבריו: הן בפן הפונה אל המרפסת בצד פנים, והן בפן החיצון שלו.

צילום: אלעד שריג
מעקה זיזי שכולו זכוכית, אסותא, רמת החייל. צילום: אלעד שריג

מסעד המעקה משתרע ברציפות, בקו אופקי המשכי וישר לאורך כל הפאה העליונה של מליא המעקה. המסעד  יהיה קטוע בפינות המעקה, ו / או אם המסעד משתרע לאורך של כ-  6.50 מ' או יותר. קצות פרופילי המסעד השכנים יהיו דקים ישרים ובמישור טפוף (Flush). בנוסף הם יהודקו זה אל זה, בעזרת פיסות מילוי החדורות בתוך פרופיל המסעד. פרופיל מסעד חלול יהיה פקוק בקצותיו וכנדרש בשביל למנוע מטרד של שריקות בכל התגנבות של משב רוח דרכו.

לעיתים, העיצוב האדריכלי דורש לאורך המסעד פינה חדה הפונה פנימה אל תוך המרפסת. המפגש בין שני פרופילי המסעד בפינה זו, עלול להיות חד מאוד, ובלתי – בטיחותי. מטעמים אלה נדרש להקהותה, כדי שלא תסכן את הדייר בפציעה. המעקה הוא רכיב בטיחותי, ולכן מקובל לבצע לכל הפחות, בכל אתר ואתר, בדיקה מעבדתית אחת לדגם אב- טיפוס של מעקה. בשנים האחרונות אירעו מספר אירועים שבהם מליא המעקה השתחרר ממקומו, ונפל. המליא היה חדור כדי 12 מ"מ, ואף יותר הן בפאה התחתונה והן בפאה העליונה, ובכל זאת השתחרר באופן מפתיע ממקומו. בדיקה מעמיקה חשפה כי הכשל בכל האירועים האלה התרחש בשל סרגל זיגוג שהתנתק ממקומו.

מעקה זיזי שכולו זכוכית. צילום: אלעד שריג
מעקה זיזי שכולו זכוכית, מבנה משרדים עזריאלי המנור חולון. צילום: דיאגו רוסמן

ניתוח האירועים בדיעבד, מלמד על כשל ידוע מראש. מליא המעקה חשוף למשבי הרוח. בסערה משבי הרוח חובטים חבטות במליא המעקה, חובטים ומרפים, חוזרים, חובטים ומרפים אלפי פעמים בשעה. בכל חבטה לוחץ המליא על האטם ודוחק אותו החוצה ממקומו.  בהיעדר אטם, אין מה שיקבע את סרגל הזיגוג במקומו, והוא משתחרר ונושר. בהיעדר סרגל זיגוג, מליא המעקה עומד על בלימה, עד משב הרוח הבא, שישלוף אותו ממקומו. מטעמים אלה, מקובל היום לדרוש כי החביקה בפאות האופקיות של מליא המעקה, תיעשה באמצעות צמד פרופילים: פרופיל עליון (מסעד) ופרופיל תחתון (חביקה). כל אחד משני פרופילים אלה יהיה עשוי רכיב יחיד, ולא תצריף של סרגל זיגוג פריק ופרופיל נוסף. כמו כן, מקובל כיום לדרוש שימוש באטמים בעלי שינון חד-כיווני, אשר מקבע את האטמים במקומם לכל קיים המבנה.

כשל שכיח נוסף מתרחש בשל רשלנות הדייר, אם הוא משתמש במסעד המעקה כרכיב מבני לעיגון של רכיב כלשהו במרפסת, כגון מתקן כביסה, מצללה וכו'. משב הרוח מפעיל הטרחה על אותו רכיב, וזה מושך ולא אחת אף שולף את מסעד המעקה ממקומו. 

מעקה זיזי נטוי שכולו זכוכית, מגדל ארלוזורוב. צילום: עמרי אמסלם צילום אדריכלות
מעקה זיזי שכולו זכוכית, מגדל תלתן השוק הסיטונאי. צילום: עמרי אמסלם
מעקה זיזי שכולו זכוכית, מגדל גלובל טאוורס. צילום: דיאגו רוסמן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם...

בדיקת המטרה לפי AAMA

בזמן הבדיקה יותזו מים בצינור גן בעל קוטר של 20 מ"מ, דרך פית ריסוס בעלת ספיקה של 2.5 מ"ק לשעה, ובלחץ של 4 אטמוספרות בקו האספקה.

התזת המים תעשה ממרחק של 45 ס"מ מפני הקיר, וקוטר השטח המותז יהיה 20 ס"מ בקירוב.

המשך קריאה »

תכנון בהיבט הסטטי

רכיבים שכולם זכוכית

קיר מסך

קיימות

סליידר עמוד הבית

מעקים ומסעדים

מעטפת פרמטרית

חיפוי

זכוכית וזיגוג

הרכבה של אלומיניום וזכוכית

המעטפת האדריכלית

דלתות ומבואות כניסה

גימור אלומיניום

בדיקות ובקרה

אלומיניום, שיחול ופיתוח מכלולים

אורקיע (Skylight) וקיר אור

דילוג לתוכן